středa 27. srpna 2014

MŮJ BORŠČ


Počasí už začíná být polévkové. Respektive v tomto počasí nejraději vařím husté polévky. Jednak na ně využiji zeleninu ze zahrady (mrkev, červená řepa, bylinky) a jednak je to forma, jak nasytit rodinu jedním chodem.

Proč "můj" boršč? Protože kromě základních ingrediencí, jak vidíte, do polévky místo kysané smetany, pokládám plátek opečeného bílého chleba s nastrouhaný sýrem. Takže tohle je můj boršč. Kysaná smetana polévku možná zjemní, ale já z bílých výrobků snesu jen šlehačku a tvrdý sýr. Další inovací je, že jsem polévku vařila jen z jednoho masa. Zbyl mi totiž vyzrálý uruguayský Rib Eye Steak, který jsme nestihli ugrilovat, tak padl za oběť.

Boršč jsem chtěla uvařit od chvíle, kdy jedna z mých krásných kolegyněk přinesla boršč do práce jen proto, že jsem hlasitě mlaskala, když o něm mluvila. Je to prostě zlatíčko. No a já jsem se jí odvděčila tím, že jsem polévku týden zapomínala v lednici, dokud se nezkazila, za což se moc omlouvám.

Tak a teď o polévce.

Ingredience na cca 8 porcí:
  • 700g hovězího (ideálně trochu prorostlého, nebo klišky)
  • 5 bobkových listů
  • 5 kuliček nového koření
  • 10 kuliček černého pepře
  • 4 plátky slaniny
  • 2-3 červené řepy 
  • 1/2 bulvy celeru
  • 3 velké mrkve
  • 400g, tj. 1 konzerva loupaných rajčat
  • 1/2 sklenice kysaného zelí
  • 2 brambory
  • petržel kudrnka na ozdobu
  • veka nebo bílý starší chléb na toasty
  • 100g goudy nebo eidamu, nahrubo nastrouhaného
  • mletá sladká paprika (já nejraději používám zauzenou)
  • čerstvě mletý pepř
  • hrubozrnná sůl




Postup:
Maso uvařte spolu s bobkovým listem, novým kořením a pepřem v tlakovém hrnci (45 minut) nebo ve 2.5 litrech vody v klasickém hrnci (2 hodiny).



Mezitím nakrájejte červenou řepu, mrkev a celer na kostičky. Na pánvi nechte zezlátnout slaninu a přidejte k ní nakrájenou zeleninu. Nechte restovat 10 minut. Pak zalijte krájenými konzervovanými rajčaty a nechte zarestovat 10 minut. Ochuťte paprikou.

Není to krásně podzimní hra barev v pánvi?

Když je maso uvařené, vyjměte ho zhrnce a natrhejte po vláknech, nebo nakrájejte na kousky o velikosti sousta. Pak maso vraťte do vývaru, přidejte na kostičky nakrájené brambory, zelí a opečenou zeleninu v rajčatové šťávě a vařte společně 15 minut. Dochuťte solí a pepřem.


Opečte si tolik půl-krajíců chleba, kolik budete servírovat talířů polévky. Naservírujte polévku do misek nebo talířů, namočte v polévce jednu stranu chleba a otočte jej, posypejte nastouhaným sýrem a nechte rozpéct pod grilem, nebo v mikrovlnné troubě. Posypejte čerstvou petrželí a servírujte.


Dobrou chuť!



Žádné komentáře:

Okomentovat