pondělí 25. srpna 2014

JABLEČNÝ KOLÁČ



Dnes bylo venku tak krásně, že se po plačtivém víkendu můj manžel rozhodl spontánně pracovat na zútulnění zahrady. Tak mě tím zaskočil, že jsem ho chtěla odměnit. Když jsem se rozhlédla po zásobách, napadlo mě využít jablka, která jsem si objednala v bio bedýnce minulý týden. 

Moje nejstarší dcera, kvůli které slavíme už několik let Halloween a letos nás poprvé čeká i Díkuvzdání, přišla s nápadem upéct American Apple Pie - tedy jablečný koláč. Nebojte se, nevedeme dceru ke zbožňování kultu amerikanismu, jen tyto svátky zkoumáme z kulinárního hlediska a jsme nadšeni pro cokoli, co jsou s námi děti ještě ochotné sdílet. V případě Halloweenu jsou to večírky pro děti, při kterých se vydlabávají dýně, pečou se strašidelné muffiny a jiné děsivé dobroty a děti pobíhají po domě v maskách. V případě Díkuvzdání se chystáme péct krocana a dýňový koláč a jen tak pobýt s celou naší velkou rodinou.

Musím se hned na začátku přiznat, že ačkoli se má toto těsto nechat vychladit v lednici 2 hodiny, tolik jsme se na koláč těšily, že jsme odmítly čekat a těsto použily okamžitě. Je to sice pracnější a lepivější varianta, ale dá se to zvládnout. Jen v případě, že chcete koláč ještě na povrchu ozdobit vykrájenými plátky z těsta, doporučuji jej přeci jen nechat vychladit. Takže jak na něj:

Ingredience:
Těsto:
  • 1 vychlazené máslo, nakrájené na maličké kostičky
  • 2 šálky hladké mouky
  • 1 lžíce hnědého krystalového cukru
  • 1/4 lžičky soli
  • 1 vejce
  • 1 lžíce jablečného octa
  • 1/4 šálku studené vody

Náplň:
  • 6 větších jablek, oloupaných, bez jadřinců, rozčtvrcených a nakrájených na tenké plátky
  • 1/2 šálku krystalového cukru
  • šťáva z 1 citronu
  • lžička skořice
  • špetka mletého kardamonu
  • lžíce rozpuštěného másla
Do hladké mouky vmíchejte postupně máslo, vejce, cukr, sůl, jablečný ocet a nakonec pomalu studenou vodu. Hladké, lesklé těsto vytvarujte do koule a zabalte do potravinářské fólie. Nechte min. 2 hodiny chladit v lednici (nebo dejte na 20 minut do mrazáku).

Mezitím si připravte jablka a smíchejte je s ostatními ingrediencemi.

Nechte rozehřát troubu na 180°C. 


Oddělte 1/3 těsta a větší část rozválejte do kulata. Vyložte jím nevymazanou kulatou skleněnou, porcelánovou nebo jinou zapékací nádobu a nechte 2-3 cm těsta viset přez okraje  nádoby. Naskládejte do nádoby připravenou jablečnou směs. Vyválejte odloženou část těsta do kulata a pomalu jím přikryjte koláč. Spojte neprodyšně horní okraj s přesahující spodní částí koláče tak, aby byl zcela uzavřen.


Vložte do předehřáté trouby a pečte 40 minut.


Koláč servírujte teplý či studený se šlehačkou (já jsem šlehačku ještě poprášila trochou mleté skořice). Je křehký a skvělý.


Žádné komentáře:

Okomentovat