středa 20. srpna 2014

DOMÁCÍ HOUSKY


Tenhle recept není originálně můj. Jde o staročeský recept, který mě uchvátil nádhernou konzistencí těsta. (Zase ty ženský a láska k těstu).

Sice není ráno 5:30 hod., kdy by se housky měly ideálně začít připravovat, aby byly hotové v 7:00 pro vstávající rodinku, probuzenou dost na to, aby byla schopná ocenit kvalitu domácího, ještě teplého pečiva a stejně vřelé, láskyplné péče. Je středa pozdě večer, doma nemáme ani rohlík a proto se rozhoduji pro okamžitou nápravu. Navíc jsem spíš sova, než skřivan a brzké ranní vstávání, bez vůně manželova cappuccina pod nosem, těžko snáším.

Vyndavám mixér s hnětacím hákem a následující ingredience na tyhle úžasné housky:


  • 500 g hladké mouky 
  • 1/2 kostky čerstvého droždí 
  • 200 ml mléka o teplotě cca 35-40°C
  • 1 lžíci hnědého cukru
  • 3 lžíce sádla
  • 3 lžíce řeckého jogurtu (nebo jiného bílého jogurtu)
  • 1 lžičku soli
  • 1 bílek nebo žloutek (podle toho co máte od minule v lednici)
  • a 1 lžíce mléka navíc


Postup:

Do mísy hnětače nasypu mouku, udělám v ní důlek, do kterého rozdrobím droždí a zaliju vlažným mlékem jen tolik, abych zakryla droždí. Zasypu hnědým cukrem, lehce popráším moukou a nechám kvásek pracovat. Mezitím si v mikrovlnné troubě, na 30 vteřin a nejnižší stupeň ohřevu, nechám přihřát zbylé mléko, do kterého vložím 3 lžíce sádla. Mléko se sádlem pomalu naliju, za stálého hnětání, do základu těsta, přidám jogurt a sůl. Otáčky hnětače mírně zrychlím a nechám hnětat cca 6-7 minut.

Výsledkem bude krásně vláčné těsto, které přikryji a nechám kynout do zdvojnásobení velikosti - cca 45 minut.

Já už ze zkušenosti vím, že když těsně po uhnětení těsta na houstičky, začnu připravovat těsto na rychlý domácí světlý chléb, vyjde mi to tak akorát, aby mi těsto na chleba stačilo 2x vykynout. Když chleba šoupnu do trouby,  je vykynuté těsto na housky a tedy čas začít je tvarovat. Tzv. ani vteřina na zmar.

Po vykynutí rozdělím těsto na 12 stejných porcí a upletu si housky. Nevadí, když není jedna jako druhá a nebo jestli pletete copánky ze 3 nebo 4 pramenů, nebou si uděláte jednoduché šneky. Moje děti pletou copánky ze 3, já ze 4 (viz. foto). Upletené housky naskladám na pečícím papírem vyložený plech.


Každá je sice jiná, za to je vidět, že jsou doma pletené :)
Teď nechám houstičky hezky kynout pod utěrkou 20-30 minut.  To se mi akorát dopeče chleba a já nechám, s pootevřenými dvířky, vychladnout troubu na 180°C. To trvá cca 5 minut. 


Vykynuté, potřené a posolené housky s právě dopečeným světlým chlebem
A to je přesně doba, která mi tak vystačí na přípravu směsi na potření houstiček a posolení, nebo jiné dozdobení a dochucení. Na potření použiji buď bílek nebo žloutek, rozředěný 1 - 2 lžícemi mléka. V tomto směru nejsem ortodoxně pro jednu, nebo druhou variantu (žloutek nebo bílek), ale prostě využiji to, co mi zbylo z minulého pečení. Pak posolím a houstičky putují na 20 minut do trouby, předehřáté na 180°C.


Hotovo a dům už voní čerstvým pečivem.
Přeji Vám příjemné vstávání.




Žádné komentáře:

Okomentovat